FB_IMG_1455622561809 (2)Biblioteca di Camino al Tagliamento venerdì 19 febbraio ore 20,30

Il buinç

6 maggio 1647 – 6 maggio 1828 – 6 maggio 1976: il 6 maggio è una data ricorrente quando si parla delle mummie di Venzone, ed ogni volta sembra esercitare su di esse una forza negativa. Ma si tratta solo di coincidenze o invece c’è dietro un disegno preciso ma quanto meno misterioso? E perché di tutte le mummie estratte a Venzone prima dell’800 ne è rimasta una sola, quella che tutti hanno imparato a conoscere con il soprannome di buinč? E soprattutto, chi è questo buinç?

Questi misteri cerca di risolvere Francesco Stringari, studente di medicina di Padova, quando arriva a Venzone il 6 maggio 1828, per aiutare il prof. Marcolini nelle sue ricerche. Scoprirà presto che, prima di lui, anche il precedente sacrestano Donato aveva cercato le stesse risposte, ma ad un certo punto era stato costretto a nascondere quanto aveva scoperto, perché c’è qualcuno a cui non va che si indaghi su questo argomento. L’unico indizio lasciato da Donato è un foglietto con due frasi che paiono proprio due indovinelli: “Nicolut di Glemone a San Tomâs” e “Mi rosee a ret de schene là ch’a jè la prime ombrene”. Francesco cercherà di risolverli assieme all’affascinante Giulia, figlia del maggiorente di Venzone don Francesco Vorajo, procedendo tra successi e incomprensioni, visite di luoghi abbandonati e curiosi incidenti, prolungate consultazioni di volumi preziosi e repentine intuizioni, affiancando via via alla spasmodica ricerca anche la propria vicenda sentimentale. Consegnerà poi la sua storia ai posteri per mezzo di un diario che, sepolto in un baule della canonica, ritornerà alla luce il 6 maggio 1976 con il crollo del Battistero di San Michele.

 

Ai 6 di Mai dal 1647 – ai 6 di Mai dal 1828 – ai 6 di Mai dal 1976: la dì dai 6 di Mai a torne simpri dongje cuand che si fevele des mumiis di Vençon, e ogni trat al pâr ch’a puarti alc di mâl. Ma ese dome une coincidence o esal daûr alc di mistereôs? Parcè di dut un trop di mumiis tiradis fûr prime dal Votcent andʼè restade nome che une? E màssime: cui ese cheste che ducji e àn imparât a cognosile tanche il buinç? 

Checji misteris al cîr di dislidi Francesc dai Stringârs, student di medisine di Padue, cuanc’al rive a Vençon ai 6 di Mai dal 1828 come jutori dal soremestri Marcolìn. Bielprest sʼinacuarzarà che ancje il muini di prin, Donât, al veve cirût di chê bande, ma di pont in blanc al veve scugnût platâ chel ch’al veve burît fûr parcè chʼal è cualchidun che no j va che si ledi a furigâ ta chês robis.Lʼunic jenfrisegn lassât di Donât al è un sfojet cun doi bibieçs notâts parsore: “Nicolut di Glemone a San Tomâs” e “Mi rosee a ret de schene là ch’a jè la prime ombrene”. Francesc al cirarà di disgredeâju adun cu la inceose Julie, fie dal siôr Francesc dai Vorajos. Framieç di costruts e malintindûts, sîts abandonâts e stranis incidents, libris preciôs e subitaniis intuizions, al cirarà di meti sù cun jê un biel ʼsavai. Po al scrivarà jù la sô storie intʼun diari che, sbrissât sot di cualchi casson de canòniche, al tornarà fûr ai 6 di Mai dal 1976, cul sbridinament dal Batisteri di San Mičhel. 

«Al varès vût di finî alc in chê gnot, alc comenčât tant timp prin. Ma no simpri i plans a deventin come che si volarès. Come ch’al volarès chel che ju à metûts jù.»
Gianluca Franco al è nassût a Gurize tal 1969. Tal 2012 al à publicât, cu la Clape Culturâl Acuilee, il romanç storic «Re Ricard in Friûl», opare segnalade al Premi San Simon 2011, e rivade ore presint ae seconde edizion. Dal romanç al à gjavât fûr, dutun cul compositôr Fabio Rivolt, la cantata in re minôr par vôs e orchestre «Cussì sul scurî de dì di Tomuç», trasposizion in viers e musiche de storie contade tal romanç. Presentade dal Ensemble d’Anjou al Premi Friûl 2013 e à vinçût il premi dal public. Tal 2015 al à publicât, simpri cu la Clape Culturâl Acuilee, il so secont romanç storic «Il buinç» ch’al è stât segnalât de jurie al Premi San Simon 2015.